Jäähyväiset Italialle Brentajoen pyöräreitillä

Helsinki-Italia All Day Long pyöräretkeni kauimmaiseksi kohteeksi jäi Venetsia, jonne teimme retken sciolaisten ystäviemme luota. Schio on kaupunki ja kunta Vicenzan provinssissa Venetossa, pohjoisessa Italiassa. Se sijaitsee kohdassa jossa Alpit alkavat, kaupunkia ympäröi Pikku Dolomiitit (Italian esialpit) ja Monte Pasubio. Maantieteellisen sijaintinsa vuoksi Schio taitaa olla yksi Italian sateisimmista kaupungeista, näin ainakin ystävämme vakuuttivat 😉

Alkuperäinen ajatuksemme oli vierailla Schiossa yhdestä kolmeen päivään, mutta lopulta päiviä kertyi yhdeksän, mikä oli enin mahdollinen – olimme sopineet tapaamisen suomalaisten ystäviemme kanssa Salzburgiin, jonne he pyöräilivät Prahasta. Vesisateiden lisäksi Schio tarjoaa erinomaisen pyäräilytukikohdan, sen ympäriltä löytyy lukematon määrä erilaisia reittejä kaikenlaisiin tarpeisiin. Ja hyvien ystävien luona on aina hyvä olla.

Teimme Sciosta yhden yön visiitin Venetsiaan, paluumatkalla vierailimme Mirassa ystävämme Jerryn luona. Tutustuimme Jerryyn joitakin vuosia sitten kun hän aloitteli polkupyörän vuokraus ja fillarilomabisnestä Italiassa, taisimme olla hänen VELOCE yrityksensä ensimmäisiä asiakkaita. Polkupyörämme ja ystävoltä saamamme Helsinki-Schio pyöräilypaidat olivat yksi Venetsian suurimmista nähtävyyksistä, olemme monessa perhealbumissa ympäri maailmaa. Ne vetävät ihmisiä myös mukavasti juttusille. saimme lyhyen visiitin aikana kuulla mm. japanilaisia pyöräilytarinoita ja paikallisten asukkaiden murheita mantereen sillan huonosta pyöräiltävyydestä.

Perjantaina 18.7. aloitimme paluun kohti pohjoista. Suunnitelmaa meillä ei juuri ollut, ainoastaan tavoite olla seuraavana päivänä Salzburgissa, joten pyöräillen emme perille pääsisi. Lisäksi Apukuskini vuokrapyörä pitää piti palauttaa Innsbruckiin, omahan jäi aikanaan Helsinki-Vantaalle.

Ystävämme Rita suositteli meille perjantaipyöräilyyn Bassano-Trento pyöräreittiä. Schiosta Bassanoon on tasamaata noin 35 km, muutaman ylimääräisen mutkan kautta saime pidennettyä sitä sen verran, että Bassanossa oli virallinen kahvi- ja jäätelötauko. Matka kohti pohjoista alkoi ihanassa 31 asteen helteessä Brenta-jokea seuraillen.

Pyöräreitti Bassanosta Trentoon kerrassaan ihana, ja ajetavuudeltaan se sopii kaikenlaisille pyöräilijöille. Osa reitistä seuraa vanhaa maantietä, osa viljelmien pieniä huoltoteitä ja suuri osa erillistä pyörätietä. Maisemat ovat huikaisevat, päälyste hyvä ja kahvipaikkojakin matkan varrella on riittävästi. Todella tasaisen profiilin ansiosta sivulaukkuihin mahdutetut tuliaiset ja lahjat ystävillemme eivät kiusanneet jalkoja. Halusimme viedä Salzburgiin palan meidän Ialiaamme, Val Leogran kuohuviiniä ja Bassanon grappaa.

Lähdimme matkaan Schiosta puolen päivän aikaan, alkuperäinen ajauksemme oli etsiä vielä iltajuna Trentosta hieman pohjoisemmas. Pikän Bassanotauon ja osittain hitaan fiilitelyajelun vuoksi saimme kuitenkin kaivaa lamput laukuista ja ajaa yövalaituun Trentoon. Grand Hotel Trenton 24 h check inn tiskillä Assistentti neuvotteli hyvän yhden yön huonehinnan, minkä jälkeen polkaisimme fillarit punaista mattoa pitkin hotellin aulaan ja kokoushuoneeseen, josta oli tehty sunnuntain kilpailua varten tilapäinen pyörähuone. Siellä sai Kamelini nukkua kauniiden maantiepyörien seurassa.

Seuraavana päivänä niin meidän kuin monen muunkin Trentosta Brenneroon tai Innsbruckiin junalla pyrkivän matkasuunnitelmat kariutuivat siihen, että junan fillarivaunu oli jo asemalle saapuessa täynnä, eikä sinne siis otettu yhtään pyörää lisää. Kaikissa puolen tunnin välein saapuvissa junissa oli sama tilanne. Hetken asiaa pähkäiltyämme päätimme viiden hengen saksalaisryhmän kanssa järjestää oman kuljetuksen rajalle. Taksin kiinteä hinta reitille Trento-Brennero on 280 €, mutta yhsis taksi voi kuljettaa enintään kaksi pyörää. Taksipisteen hoitaja järjesti paikalle melko nopeasti asuntoauton, jonka kyytiin saimme kaikki seitsemän pyörää ja kolme matkustajaa, loput neljä toiseen taksiin ja matkaan, 80 €/henkilö.

Apukuski lasketteli alas Innsbruckiin omaa vauhtiaan ja ehti kuin ehtikin palauttaa vuokrapyörän ennen kello 18, tapasimme rautatieasemalla josta alkoi matka kolmella paikallisjunalla kohti Salzburgia. Oli huimaa lasketella tuo noin 40 km alamäki ja todeta, että jokunen viikko sitten kapusin sen Kamelini kanssa ylös 😉 Lämpöisessä Salzburgin yössä meitä odotti ystävämme, jotka olivat perillä Prahan reitiltä meitä ennemmin 😉

Ensimmäisen kerran eläessäni ajoin Kamelilla hotellin baariin 😉

Advertisements

3 responses to “Jäähyväiset Italialle Brentajoen pyöräreitillä

1. Hieno reissu ja kivasti blogitettu;) Tervetuloa Suomen helteisiin!

2. On ollut iso ilo lukea matkaraporttia ja katsoa kauniita kuvia.

• Toivon että nämä tarinat olisivat pyöräilyvitamiineja 😉
      Matka loppui pikkuisen yllättäen,niin kuin elämällekin kai tulee käymään, vaikka tiedämme että loppukohtaus on aina pääpiirteiltään sama.
      Onneksi kotona odotti syyrialainen veli, jonka halauksessa kaikki JOS sanat haihtuivat onnellisen taivaan tuuliin.
      Italiaan on palattava aikaisemmin…