Polkupyöräparkkeja, panzioita ja hotelleja

Kerran elämässäni olen majoittunut hotelliin, jonka vastaanottovirkailija oli täysin neuvoton, kun kysyimme pysäköinti paikkaa kahdelle fillarille. Se oli kotikaupunkini Helsingin keskustassa :)

- Tämä kun on tällainen keskustahotelli, selitti ystävällinen, hämmentynyt nuori nainen vastaanotossa.

Tilanne oli suorastaan hassu; olenhan löytänyt paikan pyörälleni niin Berliinin, Rooman, Firenzen, Pariisin, Bolognan ym eurooppalaisten kaupunkien keskustoissa, tarvittaessa olemme nukkuneet vaikka samassa huoneessa, pyöräni ja minä.

Pyöräretkeilyn yksi ihanuus on juuri se, että aamulla ei yleensä tiedä, missä illalla on. Ja löytyykö ylipäätään mitään majapaikkaa? Korkeasesongin aikana suosituilla paikoilla se voi olla haaste, jonka eteen saa tehdä kovasti töitä, mutta aina on tähän asti jotakin löytynyt.

Olen koonnut tähän juttuun huviksi ja hyödyksi kahden viikon Budapestista Budapestiin reissun pyöräparkit & majoitukset. KARTTA reitistä yöpymispaikkoina on tässä linkissä. Ehkä siitä on jollekin iloa tai apua? Edes matkabudjetin laadintaan? Varsinaisia matkavinkkauksia olen ajatellut jatkossa kirjoitella kolme: Budapestista Balatonille, Burgenlandin viiniteillä ja Tonavan vartta Bratislavasta Budapestiin.

Tällä reissulla en muuten juuri koskaan kysynyt, mihin voisin viedä polkupyöräni. Se kerrottiin minulle :)

1. yö: Budapestissa lauantaina 16.7.2011. Hotel Ambra **** kahden hengen ok huone 68 €, sisälsi hyvän aamiaisen. Siisti, mainio henkilökunta. Lähellä pyörävuokraamoa (Yellow Zebra Bikes) ja oopperaa. Fillarit parkkitalossa, johon pääsi kadulta autohissillä.

Hotel Ambra, Budapest, Hungary

2. yö: Sunnuntaina 17.7. poljimme vilkkaiden teiden laitamia Budapestista kohti Balatonjärveä ja päädyimme nukkumaan ihanaan Székesfehérváronin kaupunkiin. Hotel Magyar Király ****, pikkuisen luxusta, varsinkin aamiaisella, kahden hengen huone aamiaisella 100 €.  Ajoimme fillarit liuskaa pitkin hotellin alla olevaan autotalliin.

Hotel Magyar Kiraly

Székesfehérváron

3. yö: Balaton-järven rannalla, Balatonfúredin lomakaupunki. Käsittämättömän paljon matkailijoita monissa pikkuruisissa hotelleissa ja majataloissa. Jouduimme kolkuttelemaan useammalle ovelle, ennen kuin löysimme yösijan viidelle,  Hotel Unista ***. Nostalgiaa, melkein kuin olisimme olleet Neuvostoliitossa. Vaatimatonta mutta siistiä. kahden hengen huone aamiaisella mutta ilman shampoota 80 €. High season. Loistava sijainti, keskellä kylää ja mainio puutarhatontti Balatonin rantaan. Pyörät nukkuivat vertaisseurassa ulkona, katoksen alla. Hotellissa eivät käyneet mitkään maksukortit, vain Unkarin Forintit käteisenä!

Balatonfúred

Hotel UNI

4. yö: Tiistaina 19.7. Ajoimme Balatonin pohjoisrannan idästä länteen kukkuloille koukkaillen ja majoituimme Keszthelyn kaupunkiin hotelli Helikoniin. Outo ulkoa, ok sisältä. Kahden hengen huone puolihoidolla all inclusiv 32090 huf eli noin 125 €. Fillarit sisääntulon lipan alla monen muun samanlaisen seurassa.

Hotel Helikon

Balaton-järvi/Keszthely

5. yö: Edellisenä yönä satoi ja ukkosti, säätiedot lupasivat sadetta koko Unkariin ja Keski-Eurooppaan. Suomessa olisi ollut helle. Poljimme kohti luodetta ja majoituimme Sarvarin kaupunkiin. Pieni, vaatimaton, siisti ja viihtyisä Hotel Viktoria keskustassa linnan lähellä, kahden hengen huone aamiaisella 65 €. ”Reissun huonoin lisävuode”, kommentoi Torvelo. Fillarit aidatulla sisäpihalla katoksen alla.

Hotel Viktoria

Sarvar, Hungary

6. yö: Matka jatkui Unkarin karun raja-alueen halki Itävallan puolelle, Burgenlandin osavaltioon. Majoituimme Oberpullendorfi kylään  Sporthotel Kurziin, tennishotelliin, jonka massakentillä on pelattu mm. Itävallan mestaruudesta. Kenttä maksoi hotellin asukkaille 5 € tunti, valmentajalla 25 €. Kahden hengen huone puolihoidolla 119,20 €. Pari pyörää yöpyi autotallissa, loput hotellin pihalla.

Sport Hotel Kurz

Oberpullendorf

torstai 21.7.2011

7. yö: Perjantaina pyöräilimme loivien mäkien javiiniviljelmien kautta päiväkahville Unkarin Soproniin ja sieltä taas Itävallan puolelle Donnerskirchenin kylään. Majoitukset olivat melko täynnä, mutta löysimme yhden vierashuoneiston. Gästehaus am Anger, 2 mh + keittiö, 30 € /henkilö, aamiaisella. Pyöräparkki oli pihamaalla puutarhakatoksessa.

Gästehaus am Anger

Donnerskirchen

8.-9. yö: Lauantaina 23.7. pyöräilimme Itävallasta Slovakian puolelle, Bratislavaan. Tänne olimme tehneet poikkeuksellisesti ennakkovarauksen, halusimme varmistaa hyvän hotellin kahden yön pysähdykseen. Hotelli Mercure Bratislava Centrumissa saatoin katsella suihkusta Tour de Francea ja Cadel Evansin upeaa aika-ajoa :) Nettitarjous, kahden hengen huone kahdeksi yöksi ilman aamiaista 124 €. Mainio hotelli, pyörät yöpyivät hotellin alla autotallissa.

Mercure Bratislava Centrum

Cadel Evans

10. yö: Bratislavasta poljimme Tonavan vartta alajuoksuun, yöpaikkaa etsimme Unkarin puolelta kauniista Gyorin kaupungista. Pension Petö, kahden hengen huone aamiaisella 50 €. Siisti, tilava huone, ihan ok. Ja pyörät viettivät yön ulkona, suljetulla sisäpihalla.

Gyor, Unkari

Pension Petö

11. yö: Gyorista takaisin Tonavan varteen ja kohti Esztergomia katsomaan Unkarin suurinta kirkkoa, Esztergom Basilikaa. Moni muu oli päättänyt tehdä samoin, sillä saimme hakea majoitusta pitkään. Panzio RIA, kahden hengen huone aamiaisella 60 €. Sijainniltaan oikein hyvä, mutta kylpyhuone kyllä tuoksahti kostealle… Olimme ajatelleet viipyä kaupungissa kaksi yötä, mutta ei tässä majoituksessa – aamulla jatkoimme siis matkaa. Tämä oli muuten reissun ainoa majoitus, joka ei voinut järjestää kolmikolle lisävuodetta, vaan kaksi erillistä huonetta. Pyörät olivat pihakatoksessa.

RIA panzio

Esztergom

12. yö: Maisemiltaan yksi kauneimmista ajopäivistä päättyi Budapestin pohjoispuolella sijaitsevaan ”taiteilijoiden kaupunkiin” Szentendreen. Budapestin läheisyys tuntui; vaikka kaupungissa kuhusi iltapäivällä matkailijoita, oli majoitusta niukasti tarjolla, vapaita huoneita vielä vähemmän. Tänne tehdään siis päiväkäyntejä. Loppujen lopuksi saimme huoneet Zita panziosta. 3 kategorian majoitus oli vaatimaton mutta siisti, 2 hengen huone aamiaisella maksoi vain 8000 forinttia eli noin 32 €. Fillarit yöpyivät aamiaisterassilla pihalla vaeltavien kanojen seurassa.

ZITA panzio

Szentendre

13.-14. yö: Aamulla pyysin Kuopusta Suomessa etsimään meille Budapestistä hotellin viimeiseksi kahdeksi yöksi. Tärkein kriteeri oli sijainti. Se olikin paha rasti, sillä Budapestissä oli Formula 1 viikonloppu, mutta jotakin saimme. Hotelli Erzebet, 2 henhen huone kahdeksi yöksi 136 € + aamiainen 4 x 6 €. Fillarit viipyivät hetken ennen palauttamista vuokraamoon hotellin huoltokäytävässä – tämä oli ainoa paikka, jossa saimme niistä kuitin.

Hotelli Erzebet

Yellow Zebra Bikes

Olihan se hassu päätös fillarireissulle, hotelli ja kaupunki täynnä formulafaneja kisapassit kaulassa ja ferrari lippikset päässä. Onneksi lensimme Suomeen jo lauantai-iltana ;) 15. yö ei saapunut painajaisineen vaan omassa sängyssä syvää unta nukkuen. Apparikin ehti vielä sunnuntaina Sipooseen ikäsarjojen PM-polkaisuun.